בשיתוף אתר "המקצוענים"
כשאתם מתלבטים מה להכניס לחדר הרחצה, חישבו כמה שיותר מינימליסטי. כלומר, למעט כיור, אסלה ומקלחון, השאירו את כל היתר בחוץ.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

על מה לוותר?

גם מדפים פתוחים, יגרמו לבלגן ולתחושת עומס בחלל רחצה קטן. לכן, את אחסון המגבות, הפרפומריה, חומרי הניקוי וכל היתר – השאירו בחוץ. תמיד תוכלו להזמין ארון בהתאמה אישית במסדרון הסמוך, ובו להסתיר את כל אלה.
כמובן שמכונת כביסה, מייבש כביסה וארון, יצטרכו למצוא לעצמם מקום אחר בבית (בחדר שירות, בנגרות מוסווית במטבח או בכל חלל אחר בבית. תתפלאו לגלות, שכשאתם במצוקת מקום, מתגלים לא מעט חללים 'מתים' שניתן לייעד אותם למטרות אלו.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הרהיט היחיד שתוכלו לעשות בו שימוש הוא ארונית קטנה מתחת לכיור, כשעדיף שגם היא תכלול מגירה או שתיים, ותהיה 'צפה' באוויר.
כל סולמות הבמבוק המעוצבים, המדפים התלויים והריהוט הגנרי, לא מתאים לחלל במידות מיוחדות.
אם מידות החלל מאפשרות נישה שבה תוכלו להטמיע ארון בנגרות בהתאמה אישית, כדאי שהוא יהיה צבוע באותו הגוון של הקיר, וירגיש כמו המשך טבעי שלו.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
היו יצירתיים: מגירות שנשלפות הצידה, מראה מעוצבת שבתוכה מסתתרים מדפים סמויים ומינימליסטיים או 'עמוד' צר עם הרבה מגירות סמויות – הכל בהתאם לאפשרויות שהקירות הפנויים מאפשרים.
כך גם לגבי מתלה מגבות. אם מאחורי הדלת יש מספיק מקום, מוטב לתלות את המגבות לייבוש בחלק הפנימי של הדלת. לשם כך, כדאי מאוד לבחור מראש דלת מחומר פולימרי (ולא דלת מעץ טבעי), שכן זו תתנפח ותתבלה מהר מאוד מהמגבות הרטובות.

כיור וארונית

בבחירת כיור וארונית, דעו שיש לכם מספר אפשרויות: כיור תלוי המחובר לקיר, כיור אינטגרלי שמתחתיו ארונית וכיור מונח על גבי ארונית.
אם האחסון חשוב לכם, הרי שכיור מונח יאפשר לכם להרוויח את המגירה שמתחת לכיור.
לעומת זאת, אם חשוב לכם שיהיה קל יותר להקפיד על ניקיון המשטח שסביב הכיור, דעו שהוא מעט יותר מסורבל לניקוי. בכל אחת מהאפשרויות יש יתרונות וחסרונות. ויתור על ארונית לגמרי, ימנע מכם את האפשרות לאחסון כלשהו, אך יגדיל את החדר בצורה משמעותית. גם מראה מעל הכיור, תאפשר השתקפות וכמו תיצור אשליה של חלל הכפול מגודלו בפועל.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מקלחון: שקוף ולא צפוף מדי

גם אם אתם חובבי רביצה באמבטיה, הרי שתצטרכו לוותר על כך אם חדר הרחצה שלכם קטנטן. כמו כן, שטח המקלחון גם הוא יהיה מוגבל, ועדיין לא כדאי להתפשר על פחות ממקלחון בשטח של 90 סמ"ר. אחרת, חווית הרחצה תהיה מאוד לא נוחה, ותסבלו מצפיפות.
ככל שהחלל קטן יותר, כך כדאי להעדיף זכוכית שקופה, שתאפשר לכם לראות את האריחים שבתוך המקלחון, ותגדיל משמעותית את החלל. אם אתם מתעקשים על זכוכית שתאפשר פרטיות בעת הרחצה, תוכלו להזמין זכוכית שבה רק החלק המרכזי (השליש הרוחבי האמצעי) הוא חלבי, והיתר שקוף. מוטב לבחור אף בזכוכית המכונה 'אקסטרא קליר', הנחשבת לשקופה במיוחד.

מקלחון הזזה או מקלחון פתיחה?

ככל שהחלל קטן יותר, כך כדאי להעדיף מקלחון בהתאמה אישית, ולא להסתפק במקלחון סטנדרטי. ההבדל של 10 ס"מ, והדיוק בהתקנה, הם שיכולים לעשות את ההבדל בין מקלחון שהתחזוקה שלו תהיה מתישה, לבין מקלחון שיישאר נקי מעובש ומפטריות.
מקלחון הזזה, הוא הרבה פחות עמיד, הרבה פחות קל להגיע לכל הפינות שלו לצורך ניקוי והוא 'חונק' את חדר הרחצה במגושמות שלו. לעומתו, דלתות זכוכית שקופות, עם מסילה עדינה, הנפתחות לכיוון פנים המקלחון, ישאיר אתכם עם מרחב נוסף, וכמו 'יגדיל' את שטח חדר הרחצה, כשהמקלחון אינו בשימוש.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אריחי הריצוף וחיפוי הקירות: איך לבחור ואיך להתקין

גודל האריחים וכיוון ההתקנה: אחד הדברים המשמעותיים ביותר, המשפיעים על עלות שיפוץ חדר הרחצה הוא לא רק סוג האריחים, אלא גם הגודל שלהם ומורכבות ההתקנה.
ככל שהחלל יותר מיניאטורי, כך ידרשו יותר חיתוכים של אריחים. לכן, כדאי להימנע מבחירה באריחי ענק, כשמדובר בחלל קטן יחסית.
השינוע שלהם, הניסור, ההתקנה, חשיבות הדיוק – כל אלו הופכים אותם לבחירה גרועה בחלל קטן. למעט קיר אחד (בתוך המקלחון), לא כדאי להיכנס להרפתקה הזו. ניתן להסתפק באריחים גדולים יחסית, המותקנים לרוחב, ואשר יעניקו אשליה של גודל (ממש כפי שחולצת פסים צמודה לרוחב, תשמין יותר, מאשר בחירה בבגד עם קווי אורך).
כדאי גם להימנע מאריחים מצוירים ומקושקשים מדי, שרק יעשו 'רעש' בעין, ויוסיפו תיחום מיותר לחלל הזה. אריחים גדולים, מעט מבריקים (לחיפוי הקירות) בגוון אחד (או שניים לכל היותר), יעניקו אשליה של גודל.
בטיחות לפני עיצוב: ככל שמבריק מעניק אשליה של גודל, הוא מסוכן מאוד ואף מנוגד לתקן הישראלי. לכן, בטיחות לפני עיצוב: אל תסטו מדרישות התקן לאריח מחוספס (מכונה 'אנטי סליפ'), שמונע החלקה בחלל רטוב כמו חדר רחצה. זאת, בייחוד כשהוא קטן, והמים יכולים להשפריץ מעט גם לכיוון האסלה והכיור.
היותו קטן, גם תמנע מכם שימוש נוח בשטיחון מקלחת, מה שמחייב אתכם באריחים שיהיו מספיק מחוספסים ובטוחים לשימוש ביומיום.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כהה או בהיר: ובכן, כל מעצב מתחיל יאמר לכם שבהיר מגדיל, ושחור מקטין. ואולם, זה לא אומר שאתם חייבים להתפשר על חדר רחצה שירגיש כמו בית-מרקחת. אם אתם אוהבים צבע, תוכלו לבחור בשילוב שבין שחור ללבן, לבחור כלים סניטריים בצבע בולט יותר, או שאחד הקירות יהיה מחופה בגוון כהה, ויהווה מעין קיר כוח.
בחירת אריחים וקירות שחורים לגמרי לחלל זה, תהיה בחירה פחות טובה ( בייחוד במדינת ישראל, בה כמות האבנית במים גדולה, מה שישאיר סימנים לבנים שיגרמו לכם להתחרט על כך).
אם אין לכם 'חוש דמיון מפותח', תוכלו לבחון זאת תחילה בהדמיית תלת-מימד, לבקר באולמות תצוגה ולבחון את ההבדלים.
ואולם, כשאתם עושים זאת, קחו בחשבון את גודל החלל. אם אין פינת רחצה קטנה באולם התצוגה, יהיה לכם קשה לדמיין את המראה ואת התחושה שתתקבל בחדר במידות מיניאטוריות.
בכל מקרה, אם בחרתם בגוון כהה, הימנעו מגוון חלק, והעדיפו דוגמת 'כתמים' אבסטרקטית יותר. המבחן? הניחו שערה על האריח. אם היא בולטת? דמיינו מה יקרה מדי יום בשימוש ממושך בה.
כמה יעלה לשפץ חדר רחצה? כדי לקבל הערכה בדקו את מחירון השיפוצים המומלץ בשוק